Digital News Report 2021 s-a lansat și în România

Miercuri, 23 iunie a.c., începând cu ora 10.00, a avut loc conferința online de lansare, în România, a Digital News Report, ediția 2021. Digital News Report este un masiv studiu cu privire la utilizarea de produse media, realizat pe 46 piețe de profil la nivel global, coordonat de Institutul Reuters pentru Studierea Jurnalismului de la Universitatea din Oxford, Marea Britanie, și aflat anul acesta la a 10-a ediție. Gazda evenimentului a fost Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București, cea care, de cinci ani, este partenerul de cercetare pentru România a acestui proiect. Moderatorul conferinței a fost prof. emerit  dr. Mihai Coman, fondatorul FJSC (și, practic, al studiilor universitare de jurnalism postdecembriste din România), iar din cadrul echipei de implementare a proiectului de la universitatea bucureșteană au făcut prezentări prof. univ. dr. Raluca Radu, care i-a luat și un interviu lui Mic Newman, cercetător principal la IRSJ și autorul principal al Digital News Report 2021 (interviu prezentat la începutul conferinței),  lect. univ. dr. Emilia Șercan, lect. univ. dr. Antonia Matei și  lect. univ. dr. Manuela Preoteasa.

Mihai Coman, Raluca Radu, Emilia Șercan, Antonia Matei și Manuela Preoteasa la lansarea în România a Digital News Report 2001

Printre concluziile interesante ale studiului, prezentate în cadrul conferinței, remarcăm creșterea consumului media datorită pandemiei de coronavirus;  menținerea trendului de scădere a consumului de publicații print (și, totodată, o scădere a încrederii populației în acest tip de publicații); un procent covârșitor (80%) al atașamentului față de comunitatea locală a consumatorilor de media; ideea că 7 din 10 persoane din eșantionul românesc folosesc mai mult de 7 surse distincte, săptămânal.

Studiul a scos la iveală o creștere a distanței dintre redacții și social media, manifestată și printr-o creștere a încrederii în presă în general (42%, creștere cu 4%), cuplată cu o scădere a încrederii în social media (29%, -2%) față de raportul anterior. Pe piața românească, cel mai de încredere brand media a fost ProTV (76%), urmat de Digi24 (75%) și, la egalitate, Radio Europa FM și Radio România Actualități (72%). La capătul celălalt al spectrului încrederii, cele mai mici procente de încredere  le-au avut  România TV (54%) și Antena 3 (51%), dar toate brandurile au crescut în încredere datorită pandemiei.

Conform raportului, în pandemie a crescut procentul publicului care a plătit pentru știri online (ajungând la 20%, față de 10 % în 2019). Ca mijloace de plată pentru știri, cele mai dese au fost abonamentele, iar cele mai rare, plata pentru un singur articol și s-a remarcat în special la populația tânără, cu niveluri ridicate de studii și ale veniturilor.

Printre cele mai utilizate platforme de social media în România au fost, în ordine, Facebook, YouTube, WhatsApp. Totuși, s-a remarcat o scădere cu 7% a utilizării Facebook pentru știri (60%). De asemenea, s-a dublat, în 5 ani, utilizarea WhatsApp pentru știri, de la 14% la 28%. O creștere notabilă s-a observat și la TikTok, 7% dintre respondenți îl folosesc pentru știri. În continuare, după televiziuni, social media este cea mai importantă sursă de știri de pe piața media românească: scade procentul tinerilor care se informează exclusiv de aici, dar rămâne principala sursă de informare pentru 18-20 și 21-24 de ani, iar la cei de peste 65 de ani, 66% folosesc Facebook pentru informare

A crescut procentul celor care văd în Facebook principalul mediu de dezinformare, dar pe de altă parte a scăzut procentul celor care nu au încredere în site-urile de știri.

Studiul s-a făcut pe baza unui chestionar online, pe un eșantion reprezentativ de aproximativ 92000 persoane la nivel global, incluzând 2010 persoane din România.